На онлайн-толоці EdCampUkraine під час вебінару «Яким має бути сучасний професійний стандарт учителя?» експерти презентували проєкт відповідного документу, який упродовж травня перебував на громадському обговоренні.
Суть документа, закладені у ньому ідеї представляли проректорка з міжнародної і науково-педагогічної діяльності Київського університету ім. Бориса Грінченка Лілія Гриневич, перша заступниця директора Українського інституту розвитку освіти Наталія Софій та державна експертка директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України Олена Лінник.
Стандарт подає опис трудових функцій, кожна з яких розкладається на компетентності. Вказані також наскрізні компетентності, аналогічні до тих, які формуються в учнів, адже є золоте правило: якщо вчитель чогось хоче навчати дітей, він сам має це розуміти й уміти.
Лілія Гриневич зазначила, що цей стандарт є розвивальним. «У ньому міститься перелік компетентностей, які можуть розвиватися впродовж педагогічної кар’єри. Кожна з професійних компетентностей розкривається через здатності; описуються відповідні знання, що їх повинен мати вчитель, уміння та навички», — сказала вона.
На основі стандарту в подальшому формуватимуться програми підготовки вчителів, а також програми підвищення їхньої кваліфікації. «Стандарт має допомагати вчителеві планувати своє професійне зростання, вибирати курси підвищення кваліфікації. Вчитель зможе визначити, на якому етапі професійного розвитку він перебуває і куди може рухатися далі», — відзначила Наталія Софій.
«Наступним кроком є розробка чітких критеріїв оцінювання компетентностей та індикаторів, які будуть використовуватися під час атестації і сертифікації», — розповіла, відповідаючи на запитання про практичне використання стандарту, Олена Лінник.
Ознайомитися з текстом проєкту можна за покликанням.