Пошук
10.06.2021
9 червня 2021 року відбулася Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Освітній процес у закладах дошкільної освіти: сутність та інноваційний потенціал» за підтримки підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.
Організували онлайн-конференцію: Міністерство освіти і науки України; Національна академія педагогічних наук України; Інститут проблем виховання НАПН України та Державна установа «Український інститут розвитку освіти».
Метою конференції було обговорення актуальних проблем розробки та впровадження інноваційних технологій розвитку, виховання і навчання дітей в освітній процес закладів дошкільної освіти, презентації прогресивних інноваційних практик працівників дошкільних закладів.
Модератор: Рейпольська Ольга Дмитрівна – завідувач лабораторії дошкільної освіти і виховання Інституту проблем виховання НАПН України, кандидат педагогічних наук, доцент.
З вітальними словами до учасників конференції звернулися:
КРЕМЕНЬ Василь Григорович – Президент НАПН України, доктор філософських наук, професор, дійсний член (академік) Національної академії наук і Національної академії педагогічних наук України.
ВОРОНОВ Володимир Анатолійович – голова підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.
КАРАНДІЙ Вадим Анатолійович – директор Державної установи «Український інститут розвитку освіти».
БЕХ Іван Дмитрович – директор Інституту проблем виховання НАПН України, доктор психологічних наук, професор.
Під час пленарного засідання провідні фахівці у галузі дошкільної освіти піднімали актуальні питання, зокрема:
НЕРЯНОВА Світлана Іванівна, начальник відділу дошкільної освіти Департаменту дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України виступила з доповіддю «Доступна і якісна дошкільна освіта», зазначила про основні кроки щодо забезпечення дітей доступною та якісною дошкільною освітою; форми здобуття дошкільної освіти, а також плани МОН у розбудові дошкільної освіти України.
ПІРОЖЕНКО Тамара Олександрівна, завідувач лабораторії психології дошкільника Інституту психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук, професор Виступила з доповіддю «Програмно-методичний комплекс «Впевнений старт» як цілісна педагогічна система».
Спікерка зауважила, що метою освітньої системи «Впевнений старт» є гармонізація внутрішнього (психічного) та зовнішнього (соціального) життя дитини завдяки формуванню культури життєдіяльності, а також збагачення досвіду взаємодії дитини дошкільного віку з природним та соціальним оточенням через організацію специфічно дитячих видів діяльності, які формують відповідні життєві компетентності та якості психологічної зрілості.
КОСЕНЧУК Ольга Геннадіївна, начальник відділу дошкільної та початкової освіти ДУ «Український інститут розвитку освіти», кандидат педагогічних наук, доцент доповідала про оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти за міжнародною шкалою ECERS-3. Доповідачка ознайомила присутніх з міжнародним досвідом використання ECERS-3; метою і планами ECERS в Україні; структурою, змістом шкали ECERS-3 та процедура дослідження за методикою ECERS-3, а також як користуватись методикою.
ПІКАНОВА Наталія Володимирівна, науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, директор Дитячого центру «Mr.Leader» ознайомила присутніх з Mr.Leader. Education & Care System як інноваційний підхід в освіті та догляді дітей дошкільного віку.
КРУТІЙ Катерина Леонідівна, професор кафедри дошкільної освіти Вінницького державного педагогічного університету імені М. Коцюбинського, доктор педагогічних наук, професор розкрила інноваційний потенціал імерсійного заняття з дітьми дошкільного віку.
На думку доповідачки, дитина вже в ранньому дитинстві має бути суб’єктом своєї освіти. Слід ураховувати ресурсність і цінність дошкільного дитинства для подальшого розвитку людини (за О. В. Запорожцем). Дитина має отримати досвід активного суб’єктного ставлення до власної освіти, щоб бути готовою в майбутньому до навчання впродовж життя.
ПОЛОВІНА Олена Анатоліївна, доцент кафедри дошкільної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцент виступила з доповіддю «Вектори супроводу мистецької діяльності в освітньому процесі закладу дошкільної освіти». До основних векторів спікерка віднесла: автономність вихователя у реалізації завдань освітнього напряму «Дитина у світі мистецтва»; зміна орієнтирів: створювати образ ≠ відтворювати; створення простору для мистецької діяльності; доцільний методичний інструментарій; рефлексійне середовище; відчуття дитиною значущості й задоволення та критичне мислення.
БРЕЖНЄВА Олена Геннадіївна, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної освіти Маріупольського державного університету доповідала про інноваційний потенціал ігротехнологій у формуванні логіко-математичної компетентності дошкільників: теорія і практика реалізації в світлі положень БКДО 2021. Під час виступу п. Олена розкрила сутність ігор логіко-математичного змісту, їх вплив на формування сенсорно-пізнавальної, логіко-математичної, дослідницької компетентності за оновленим БКДО. Показала потенціал інноваційних ігротехнологій щодо стимулювання пошукової активності дитини-дошкільника. Вагомим для практиків було те, що на практичних прикладах проілюструвала різні ігрові підходи до формування логіко-математичної компетентності дошкільників, розкрила способи взаємодії дітей в сенсорно-пізнавальному просторі на засадах інтеграції.
ГАВРИШ Наталія Василівна, головний науковий співробітник лабораторії дошкільної освіти і виховання Інституту проблем виховання НАПН України, доктор педагогічних наук, професор виступила з доповіддю «Використання технології фокусного навчання як інструмент якісної освіти». Доповідачка зазначила, що найефективніший спосіб навчання – активне навчання, тобто включення дитини в процес. Це відбито і в народній мудрості: «Слухаю – забуваю, дивлюсь – пам’ятаю довше, дію – розумію».
Монологізовані методи навчання, як би ми їх не прикрашали різноманітними цікавинками, вражаючими шоу-елементами, не дають змогу нашим дітям знайти і реалізувати свої особисті смисли, ті, що і визначають процес становлення і розвитку особистості».
У другій частині конференції було проведено серію майстер-класів.
На завершення під час «відкритого мікрофону» спікери, науковці та практики – високопрофесійні фахівці в галузі дошкільної освіти відповідали на запитання учасників конференції про актуальні проблеми організації освітнього процесу закладів дошкільної освіти.
Зазначимо, що участь у конференції брали працівники системи дошкільної освіти, науковці, викладачі дошкільних кафедр педагогічних вишів та інститутів післядипломної педагогічної освіти, фахівці центрів професійного розвитку, студенти тощо. Організаційний комітет отримав 1565 реєстраційних листів щодо участі в конференції. Окрім того, зафіксовано більше 4,4 тисяч переглядів запису онлайн-конференції.
Запис конференції можна переглянути на Facebook сторінках МОН та УІРО