Пошук
23.02.2021
Сильні і слабкі сторони дошкільної освіти в Україні, її доступність, навчання вихователів та сучасні педагогічні підходи до дошкілля. Про це йшлося під час вебінару «Дошкілля: шлях у майбутнє» – шостого заходу із серії «Якісна дошкільна освіта в Україні». Захід відбувся року, а його спікером став доктор педагогічних наук, професор Гентського університету Ян Пітерс.
Модерувала захід перша заступниця директора УІРО Наталія Софій.
«Діти, які не отримали доступ до якісної дошкільної освіти, часто не готові до початкової школи. Такий розрив у підготовці має тривалий негативний вплив на подальше навчання. Тому європейські країни приділяють все більше уваги розвитку саме дошкільної освіти, яка відіграє важливу роль у формуванні позитивного ставлення дітей до навчання. У 2014 році ЄС затвердив Рамки якості дошкільної освіти та догляду за дітьми, у яких йдеться про доступність, освітню програму, підготовку педагогів, моніторинг, оцінювання та управління закладами освіти. Підвищення якості кожного із цих напрямів допоможе дошкіллю стати кращим», – розповів Ян Пітерс.
Рекомендації щодо дошкілля спікер зміг надати за результатами дослідження «Підвищення якості дошкільної освіти та догляду за дітьми в Україні». Його провів сам Ян Пітерс у 2018-2019 рр. із використанням Європейської рамки якості дошкільної освіти та догляду за дітьми за підтримки представництва ЮНІСЕФ в Україні. Результати дослідження зосереджені на заходах, яких необхідно вжити для зміцнення системи компетенцій, що зрештою дасть змогу запровадити в системі освіти зміни, передбачені Законом України «Про дошкільну освіту».
Отже, першою рекомендацією є розширення доступу до якісної дошкільної освіти.
«До 2030 року забезпечити всім дівчаткам і хлопчикам доступ до якісних систем розвитку, догляду та дошкільного навчання дітей молодшого віку, щоб вони були готові до здобуття початкової освіти», – так доктор Пітерс процитував одну з глобальних цілей сталого розвитку ООН.
В Україні близько 75% дітей віком від 3 до 6 років відвідують дитсадки, а у сільській місцевості цей показник не сягає навіть 60%.
Це зумовлено нестачею місць у дитсадках у великих містах або ж навпаки – територіальною недоступністю в менших населених пунктах. Міністерство освіти і науки разом із засновниками закладів дошкільної освіти працюють над підвищенням доступності: минулоріч було створено понад 12 тисяч нових місць для дошкільнят, а також спрощено роботу й відкриття дитсадків завдяки змінам до Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності.
Ян Пітерс у своїй презентації також зосередився і на професійному розвитку педагогів. Він зазначив, що в Україні педагоги є кваліфікованими, а також продовжують навчання впродовж життя, що є ключовим показником якості. До того ж він зазначив, що навчання педагогів є не завжди актуальним для роботи в сучасних умовах, тому й рекомендував професійно розвивати педагогів з акцентом на наставництво в дусі ХХІ століття.
«Освітня програма має бути більше зосереджена на грі та формах природного навчання», – зазначив доктор Пітерс.
Додаткова увага вільній грі, гнучкість освітньої програми, залученість батьків та сучасні інструменти навчання – це також необхідні елементи підвищення якості дошкільної освіти в Україні. Вагомим кроком для цього стало затвердження Базового компонента дошкільної освіти на початку 2021 року.
Важливим складником якісного дошкілля є постійний моніторинг та оцінювання. Інструментом для цього в Україні стане міжнародна методика ECERS-3. За словами Яна Пітерса, ця методика – науковий інструмент, який оцінює всю систему дошкільної освіти відповідно до міжнародних стандартів та дозволяє розробити систему моніторингу для самооцінювання дитсадків. ECERS-3 зосереджується на умовах для індивідуального розвитку конкретної дитини, а не на знеособлених показниках.
Із відеозаписом вебінара можна ознайомитися за покликанням.
Серія вебінарів організована Міністерством освіти і науки України та Українським інститутом розвитку освіти у партнерстві з Командою підтримки реформ МОН. Заходи створено за підтримки ЮНІСЕФ Україна та проєкту «Підтримка реформи дошкільної освіти в Україні», що реалізується в межах Програми підтримки освітніх реформ в Україні «Демократична школа» Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» та Європейським центром ім. Вергеланда.
Заходи організовано за участю Команди підтримки реформ МОН у межах проєкту «Українська архітектура реформ». Проєкт впроваджується за підтримки Європейського Банку Реконструкції та Розвитку (ЄБРР) та Багатостороннього Донорського Фонду Стабілізації та Сталого Розвитку України (Данія, Фінляндія, Франція, Німеччина, Італія, Японія, Нідерланди, Норвегія, Польща, Швеція, Швейцарія, Велика Британія, США та Європейський Союз, найбільший донор).
Джерело: офіційний сайт МОН