Пошук
16.09.2020
У перебігу оголошеного в серпні конкурсного відбору проєктів підручників для 4 класу НУШ відбулися зміни. ДУ «Український інститут розвитку освіти» (далі – УІРО) не виступатиме Експертною установою, яка супроводжуватиме І етап конкурсу. Всі організаційні процеси в рамках конкурсу забезпечуватиме ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (ІМЗО). УІРО продовжує роботу над удосконаленням процедур експертизи навчальної літератури для 5-го та наступних класів.
Коротко:
Детально:
Відповідно до Наказу МОН від 15 вересня 2020 року №1141, у проведенні в 2020–2021 роках конкурсного відбору підручників (крім електронних) для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників (4 клас) відбулися зміни.
Зокрема, УІРО не виступатиме Експертною установою, що забезпечуватиме супроводження І етапу конкурсу. Виконання відповідних функцій покладено на ІМЗО.
До 22 вересня 2020 р. ІМЗО має розробити і подати до МОН інструктивно-методичні матеріали для проведення експертами експертиз.
Таке рішення МОН прийняло для того, щоб уникнути зриву етапу експертизи проєктів підручників для 4 класу.
Ризик такого зриву не залежав від УІРО; Інститут своєчасно інформував про це Міністерство.
По-перше, УІРО планував і планує упровадити нововведення до процедури конкурсного відбору проєктів підручників не для 4-го, а для 5-го і наступних класів НУШ. Вони стосуються удосконалення процесів експертизи проєктів, забезпечення ефективності та прозорості на всіх її етапах. З цією метою, зокрема, розроблюється автоматичний модуль «Експертиза».
Це інноваційний програмний засіб, який дасть змогу мінімізувати вплив людського фактору на процедури технічного опрацювання надаваних проєктів (завантаження в електронне середовище усіх проєктів підручників, шифрування/дешифрування проєктів, автоматичний «сліпий» розподіл проєктів між експертами, аналітика експертних висновків, проведення онлайн-засідань експертних конкурсних комісій та інше).
Запровадження такого модуля має на меті підвищити довіру до конкурсного відбору проєктів підручників з боку зацікавлених професійних спільнот та громадськості.
Цей модуль хотілося застосувати і під час конкурсу підручників для 4 класу. Тому УІРО доклав усіх зусиль для пошуку технічних та фінансових можливостей для його розроблення; і вже вдалося залучити до цієї роботи ресурси проєкту «Фінська підтримка реформи української школи».
Проте часу, який був у розпорядженні УІРО, було недостатньо для тестування модуля, доопрацювання в разі необхідності, навчання потенційних користувачів (до 1 тис. осіб).
По-друге, навіть через рік після початку діяльності УІРО його матеріально-технічні ресурси залишаються вкрай обмеженими. Інститут досі не має в достатній кількості необхідної комп’ютерної техніки, коштів на забезпечення стабільності функціонування модуля, та й людського ресурсу – штат державної установи налічує всього 35 осіб, а у відділі навчальної літератури, який мав би забезпечити проведення І етапу конкурсного відбору, працює лише 4 особи.
ІМЗО має у своєму розпорядженні значно більше згаданих ресурсів.
Разом з тим, УІРО уже напрацював низку документів, які допоможуть переформатувати конкурс проєктів підручників для 5-го і наступних класів.
УІРО також висловлює вдячність усім фахівцям, які виявили бажання увійти до пулу експертів, що оцінюватимуть якість підручників для НУШ. Ми залучатимемо їх до експертизи у рамках реалізації інших проєктів.
«Впевнений, що нинішні зміни в умовах конкурсу проєктів підручників для 4 класу не зірвуть сам конкурс і не вплинуть на плани його потенційних учасників. Адже все відбуватиметься за правилами, які діяли досі. Нам (УІРО) важливо домогтися принципових змін у процедурах конкурсного відбору комплексів навчальних матеріалів для 5-6 класів. Ці зміни мають зняти напругу, яка роками накопичувалася довкола експертизи підручників. Маю на увазі відсутність прозорості на деяких етапах експертного відбору підручників, що часто давала привід до звинувачень у корупції і, як наслідок, підривала довіру до системи експертизи загалом. Такі зміни далеко не всіх приводять у захват. Спротив шалений – аж до закидів у некомпетентності працівників УІРО та непотрібності цієї інституції. Розраховую, що керівництво Міністерства освіти і науки підтримуватиме УІРО і не змінить своїх планів щодо розвитку Інституту, як упроваджувальної агенції для реалізації докорінних реформ загальної середньої освіти».
Фото: В. Карандія надано прес-службою МОН
Титульне фото: Maarten van den Heuvel, Unsplash