Пошук
21.08.2020
У серпневому випуску щомісячного науково-методичного журналу Міністерства освіти і науки України для педагогів і батьків «Дошкільне виховання» опубліковано статтю директора УІРО Вадима КАРАНДІЯ «Діяльність Українського інституту розвитку освіти: реформи в дошкіллі».
У публікації йдеться про те, над чим працює Український інститут розвитку освіти, про оновлення нормативної бази, зокрема, про Концепцію розвитку дошкільної освіти й Базовий компонент, сучасні дослідження дошкільної освіти.
«Розбудовуючи інститут, ми прагнемо перетворити його на об’єднавчий майданчик для професійної спільноти педагогів, експертів, небайдужих представників громадськості, які прагнуть позитивних змін в освіті. Разом із провідними експертами ми розробляємо нові стандарти освіти, типові освітні програми, сприяємо створенню сучасної навчальної літератури, професійних стандартів та програм підвищення кваліфікації», – розповідає Вадим КАРАНДІЙ про завдання, що їх перед собою ставить започаткований рік тому Український інститут розвитку освіти.
Говорячи про те, чому питання розвитку дошкільної освіти такі важливі для порядку денного країни, керівник УІРО звертає увагу на Рекомендації Європейської комісії щодо якості дошкільної освіти та догляду за дітьми. Там зазначено, що перші шість років життя людини є найбільш значущими для розвитку ключових компетентностей, які мають великий вплив на її подальше навчання, працевлаштування та досягнення успіху в житті. За результатами досліджень, діти, які відвідували заклади дошкільної освіти більше, ніж один рік, у віці 15 років демонструють вищі досягнення з математики за результатами Міжнародної програми з оцінювання освітніх досягнень учнів PISA. Крім того, дослідження Світового банку доводять: витрати на дошкілля мають найвищий відсоток повернення в розвиток людського капіталу порівняно з витратами на інші ланки освіти.
Одним із перших результатів роботи УІРО у сфері дошкілля стала участь його працівників у розробленні Концепції розвитку дошкільної освіти, яка окреслює основні напрями розбудови дошкільної ланки та визначає їх пріоритетність. Основними інститутами навчання, розвитку та виховання дитини раннього і дошкільного віку визнано сім’ю і заклади дошкільної освіти різних типів і форм власності. Державна політика в цій сфері спрямовується на формування партнерства між цими інститутами, культури відповідального батьківства, забезпечення доступності та якості освітніх послуг, підвищення якості професійної діяльності педагогічних кадрів та створення безпечного освітнього середовища.
Окремо в статті звернено увагу на необхідність оновлення стандарту дошкільної освіти, що зумовлюється кількома чинниками:
Співпраця УІРО з такими міжнародними організаціями як ЮНІСЕФ, Європейський центр Вергеланда дає можливість залучити міжнародних експертів у процес напрацювання подібних документів.
Окрему увагу в публікації привернено до міжнародних досліджень, зокрема, — до дослідження якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти за міжнародною методикою ECERS-3 (Early Childhood Environment Rating Scale), ініційованого МОН України.
Ініціатива впроваджується УІРО спільно з командою підтримки реформ за підтримки ЮНІСЕФ і Всеукраїнського фонду «Крок за кроком». У 2020–2021 рр. планується проведення пілотного та основного етапів цього дослідження.
Повний текст статті [pdf].
Публікується з дозволу редакції журналу «Дошкільне виховання».